Ture og træning / Sikkerhed ved træning


Vigtige regler i forbindelse med træning

Ved kørsel i gruppe

1 række:
  • Når det påbydes af træner/holdkaptajn
  • På smal vej og ved uoverskuelig sving
  • Ved modkørende og overhalendebiler
  • I direkte modvind

  

  • Når der gives lov af træner/holdkaptajn
  • På overskuelig og bred vej
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

  • Når der gives lov af træner/holdkaptajn
  • På bred og overskuelig vej
  • Bruges når vind kommer fra siden - her fra højre 
 
 
 
  Tegngivning med hånd
  • Hånden helt op: Inden man bremser, sænker farten væsentligt eller stopper
  • Peger på: Hul i vejen, hvis der er glas, sten, grus, kloakdæksler, riste på langs (de forreste ryttere, men også gerne de efterfølgende).
  • Vifter med højre hånd bagud til bagved cyklende i tilfælde af: Parkeret genstand, bil, gående, bevoksning der hænger ud på cykelsti/kørebane (de forreste ryttere, men også gerne de efterfølgende).

Råb op til alle

Når der er hul i vejen, glas, sten, grus, kloakdæksler, riste mv.

Forfra: Modkørende færdsel. Bagfra: Bil etc. kommer bagfra.

Man må ikke

  • Køre uden hænderne på styret, når man kører i grupper.
  • Lave pludselige bevægelser med cyklen, stoppe pludseligt op eller pludselig rejse sig i sadlen, når man har ryttere bagved.
  • Tale i mobiltelefon når man kører midt i et felt (man skal lade sig falde helt ned i feltet som sidste mand)
  • Se bagud samtidig med man har forankørende cykelryttere (kun når man trækker ud for at give plads)
  • Tro at andre trafikanter ser dig i trafikken.
  • Køre tæt eller hurtigt op af andre cyklister eller gående under overhaling
  • Have ting på sig som kan komme ind i kæde eller hjul som lange snørebånd, bukser med brede ben, halstørklæde der er for langt , kædelåse der hænger ned på hjulmm.
  • "Give fingeren" til en bilist eller andre trafikanter.

Man skal

  • Bære hjelm.
  • Overholde færdselsreglerne
  • Holde cyklen i en lige linie, ikke slingrer eller pludselig skifte bane. Herved undgås langt de fleste sammenstød.
  • Kør altid inde i højre side! Med mindre man vil overhale de forankørende, køres der inde i højre side af vejbane/cykelsti. Midterstriben på landevejen må ALDRIG overskrides - heller ikke når du overhaler.
  • Se dig altid tilbage inden du kører ud for at overhale. Råbes der forfra eller bagfra, venter du med at overhale til der igen er plads. Husk altid at se dig for når du drejer ud på en anden vej, også selv om din træner har gjort det 3 sekunder, før du gør det.
  • Man skal altid holde sin plads i gruppen (gælder selvfølgelig ikke ved løb el. konkurrence) også når der stoppes op i lyskryds mv. Er gruppen blevet spredt og skal samles, finder man hurtigst muligt en ledig plads i gruppen, også selv om det er en anden plads end den du havde før. Opstår der af en eller anden grund et større hul i rækken, må man gerne udfylde dette hul.
  • Når man tager en føring i gruppen har man ansvaret for at gruppen holder et jævnt tempo, at der advares mod forhindringer foran og der gives tegn ved opbremsning, sving el. lign. Hvis ikke træneren giver besked om andet fortsættes altid ligeud.

Regel ved defekt eller punktering for motionister

  • Træk væk fra vejen - stå ikke på vejen.
  • Når en rytter får punktering - sikker man sig at den uheldige rytter selv kan klare at skifte slange. Kan han/hun ikke det - så skal der blive én og hjælpe. De andre ryttere cykler ca. 2 km. frem og vender for at køre tilbage til personen, der punkterede. På den måde står man ikke og bliver kold eller kommer ud af rytmen.

Pas især på

Jernbaneoverskæringer, glas, sten, grus, huller i veje, højresvingende bilister, traktorer, lastbiler (prøv altid at få øjenkontakt.)

I tilfælde af vådt føre: jerndæksler, træbroer, midterstriber -sidestriber og fodgængerovergange.